Hamburg Journal bezoekt hybride brandblus boten

Hamburg Journal bezoekt de nieuwe hybride brandblus boten van Hamburg Port Authority.
Royal Van der Leun leverde de complete installatie voor deze brand blus schepen gebouwd door Damen.

royal-van-der-leun-hamburg-journal-visits-fire-boats-1

In het fragment vertelt Hamburg Port Authority iets te willen doen aan de luchtkwaliteit in de stad en de uitstoot van stikstofoxide en fijnstof terugdringen.

Weniger Schadstoffe: Hamburg setzt auf Hybrid-Löschboote | NDR.de - Fernsehen - Sendungen A-Z - Hamburg Journal

Het geheim van de nieuwe blusboten ligt benedendeks. De machinekamer is net zo compact gebouwd als een onderzeeër. Elke vierkante meter is benut. In een speciale ruimte staan de lithium batterijen; de basis voor de hybride installatie.
Met de batterijen kunnen we 2 uur lang vol-elektrisch varen. Emissievrij.

De scheepsschroeven worden direct via een elektromotor aangedreven.
Als de accu’s leeg raken neemt een dieselmotor de energieproductie over.
De bluspomp wordt wel alleen via een dieselmotor aangedreven.
Er moet een compromis gesloten worden om de boten ten alle tijden inzetbaar te houden.

Met de nieuwe boten is de vloot compleet. De voorganger is ondertussen reeds 40 jaar in gebruik.
De nieuwe schepen kunnen - net als hun voorganger - door hun geringe diepgang tot ver in de binnenstad komen.

Het scheepvaartverkeer in Hamburg is verantwoordelijk voor ongeveer 40% van de uitstoot van stikstof.
De uitstoot van Co2 is ongeveer gelijk aan die van het wegverkeer.

Waar de weg naar klimaat neutrale zeevaart nog lang is, kan de stad Hamburg in de eigen haven al een steentje bijdragen.Als de bemanning is getraind voor de nieuwe schepen, wordt de oude blusboot in de herfst uit te vaart genomen.

Bron: Hamburg Journal

Meer nieuws

Meer berichten
1753081292553

Terugblik naar 1920: Een gloeilampenwinkel aan de haven

In 1920 opende Jan Cornelis van der Leun zijn winkel aan de Sliedrechtse haven. Radio’s en elektrische verlichting waren toen nog nieuw en bijzonder. Wat begon als het leveren van licht en geluid groeide al snel uit tot het bedenken van oplossingen voor de scheepvaart en de opkomende baggerindustrie.

Die mentaliteit van aanpakken en meedenken is nog steeds de kern van ons werk.

 

 

Lees meer
Terugblik naar 1920: Een gloeilampenwinkel aan de haven
500000m2-nieuws-breed-1

Royal van der Leun moderniseert 500.000 m² winkelruimte in Nederland

Winkels veranderen continu: nieuwe formules, vernieuwde interieurs en slimme technologieën. Maar wie zorgt ervoor dat al die plannen achter de schermen uitgevoerd worden?

Royal van der Leun is in 2025 verantwoordelijk voor het onderhoud en de renovatie van meer dan 500.000 m² aan winkeloppervlak door heel Nederland. Een klus die veel verder gaat dan alleen nieuwe kabels trekken.

 

Lees meer
Royal van der Leun moderniseert 500.000 m² winkelruimte in Nederland
1 royal van der leun - smart app scio - smart switchboard for maintenance - on mobile and tablet  (8)-1

Innovatie in maritieme elektrificatie op Electric & Hybrid

Van 24 tot en met 26 juni 2025 is Royal Van der Leun aanwezig op de Electric & Hybrid Marine Expo Europe in de RAI Amsterdam. Tijdens deze toonaangevende vakbeurs in de maritieme sector presenteren we onze nieuwste oplossingen op het gebied van intelligente elektrische systemen en duurzame innovatie

Lees meer
Innovatie in maritieme elektrificatie op Electric & Hybrid